Bewegen voor ouderen: Het goedkoopste medicijn

bewegen voor ouderen met SmartClips

Leeftijd is geen reden om niet te bewegen. Beweging is van onschatbare waarde voor ouderen om een fitte en gezonde levensstijl te behouden. Je voelt je lichamelijk en geestelijk fit. In deze blog bespreken we het belang van bewegen voor ouderen en hoe zij een actieve levensstijl kunnen omarmen.

De voordelen van bewegen voor ouderen

Bewegen helpt om fit te blijven. Zo ook voor 65-plussers. Ouderen die wekelijks voldoende bewegen, blijven langer zelfstandig en zelfredzaam. Dit zorgt ervoor dat ze langer thuis kunnen wonen. De gezondheidswinst is het grootst voor mensen die amper bewegen en beginnen met bewegen.

Niet voldoende bewegen heeft veel negatieve gevolgen. Zo is het risico op vroegtijdig overlijden groter, gaat het cognitief vermogen achteruit en wordt de mobiliteit kleiner. Belangrijker is om te kijken naar de voordelen van bewegen:

  • Door te bewegen krijg je een voldaan gevoel. Tijdens het sporten maak je de stof endorfine aan. Dit geeft een geluksgevoel. 
  • Bewegen zorgt voor sociale contacten. In groepsverband sporten zorgt voor contacten. Vaak wordt het hierdoor ook leuker om te gaan sporten en ben je sneller gemotiveerd.
  • Het is een goedkope manier voor een betere gezondheid. Het is goed voor het hart, de bloedvaten en de longen. Het verkleint daarnaast de kans op chronische ziektes, diabetes type 2 en botbreuken. 
  • Heb je al last van chronische ziektes? Bewegen vermindert de chronische klachten. 
  • Het uitvoeren van dagelijkse taken gaat makkelijker. Je algemene conditie verbetert namelijk. Klusjes zoals de was doen, koken en schoonmaken gaan je makkelijker af. Dit komt ook doordat je minder snel valt. Bewegen zorgt voor een verbeterde spierkracht, wat ervoor zorgt dat het valrisico minder wordt. 
  • Cognitie verbetert. Bewegen is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Er is zelfs steeds meer bewijs dat bewegen het ontstaan van dementie remt.  

Wil je hier meer over weten? Lees dit artikel van Alles over sport. 

bewegen voor ouderen

Hoeveel moeten ouderen bewegen?

Om de intensiteit van bewegen uit te drukken zijn er bewegingsrichtlijnen opgesteld. Volwassenen en ouderen moeten 2,5 uur per week matig intensief trainen. Daarnaast moeten ze 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten doen. Voor ouderen geldt dat ze ook balansoefeningen moeten doen. 

Bewegingsvormen voor ouderen

Bewegen is dus erg belangrijk. Hierbij is het wel belangrijk dat er geen risico’s worden genomen. Ouderen moeten rekening houden met hun fysieke capaciteiten en gezondheidsconditie bij het kiezen van de juiste activiteiten. Deze activiteiten zijn laagdrempelig en geschikt voor ouderen:

  • Wandelen. Een van de meest toegankelijke en effectieve vormen van lichaamsbeweging voor ouderen is wandelen. Het is gemakkelijk, vereist geen speciale apparatuur en kan zowel individueel als gezamenlijk worden gedaan. Bijkomend voordeel: geniet van de frisse lucht en heerlijke omgeving. 
  • Yoga en Tai chi. Deze oefeningen bevorderen flexibiliteit, balans en kunnen helpen bij het verminderen van stress. Ze zijn zachter voor gewrichten en spieren, waardoor ze ideaal zijn voor ouderen. 
  • Zwemmen of water aerobics. Activiteiten in het water verminderen de impact op gewrichten terwijl ze een uitstekende training bieden voor kracht en uithoudingsvermogen. 
  • Fietsen. Fietsen is een ideale manier om spieren te trainen. Het is bovendien heerlijk om van de omgeving te genieten terwijl je fietst. Ben je niet meer in staat om buiten te gaan fietsen? Met onze SmartBike kan je binnen fietsen, terwijl je naar jouw favoriete route of video kijkt. Daarnaast kan je muziek luisteren of het polygoonjournaal kijken. Stop je met fietsen, dan stopt ook de video. Ideaal om aan je beweging te komen op een interactieve manier. 
smartbike

Conclusie

Bewegen is belangrijk voor ouderen. Door te bewegen blijven ze zelfstandig en zelfredzaam. Het heeft verschillende voordelen op de gezondheid. Zo is de kans op chronische ziektes kleiner, maar ook de cognitie verbetert. Het is belangrijk dat er geen risico’s worden genomen. Er zijn verschillende bewegingsvormen die ideaal zijn voor ouderen. Met de juiste oefeningen, consistentie en zorgvuldige aandacht voor het lichaam, kunnen ouderen genieten van de vele voordelen die regelmatige beweging biedt.

Deel dit:

Recente blogposts
Categorieën
Meer weten?