5 fysiotherapie oefeningen met SmartClips

fysiotherapie met SmartClips

De SmartClips zijn veelzijdig in te zetten. Ze worden gebruikt in het onderwijs, de sport en ook de zorg. Zo zijn ze ideaal voor fysiotherapeuten. In deze blog geven we 5 oefeningen met SmartClips voor jouw fysiopraktijk.

Waarom zijn SmartClips ideaal in de fysiotherapie?

Therapietrouw is vaak ver te zoeken. 55% van de patiënten voert hun oefeningen niet of nauwelijks uit. Dit is natuurlijk erg frustrerend. De SmartClips kunnen hier een uitkomst in bieden. Uit onderzoek is gebleken dat de therapietrouw verbetert in combinatie met SmartClips. 

Wat zijn SmartClips? SmartClips zijn reactie lampjes. De LEDs worden geactiveerd, door te swipen schakel je ze uit. Een oefening wordt hierdoor leuker, interactiever en meetbaar.

Oefening 1: Heup problematiek 

Met deze oefening train je de heupstabiliteit van het standbeen en de spieren aan de zijkant van de heup. 

  • Stap 1: Zet een stoel aan de kant van het standbeen met de rugleuning naar je toe. Voor deze oefening heb je drie SmartClips nodig. Je zet er één voor je, één achter je en één naast je.
  • Stap 2: Kies in de app voor de reactieoefening. De SmartClips lichten vervolgens random op.
  • Stap 3: Houd de stoel vast. En beweeg je been naar de SmartClip die oplicht. Als je deze hebt uitgeswiped, ga je weer terug naar de startpositie. Dit herhaal je tot de oefening af is. 

De oefening is moeilijker te maken door de stoel weg te laten. Om de oefening makkelijker te maken, kunnen de bewegingen afzonderlijk worden uitgevoerd. Dus alleen naar voren, naar achteren of zijwaarts. 

Oefening 2: Knieën strekken

Deze oefening is bedoeld voor knieproblemen, zoals knieartrose. Bij knieartrose is de knie versleten. Het kraakbeen wordt dunner. Hierdoor kan je veel pijn hebben. Dit kan grote impact hebben op het dagelijks leven. Wil je meer weten over knieartrose? Lees dit artikel van Thuisarts.

  • Stap 1: Voor deze oefening heb je 2 SmartClips nodig. Ga op een stoel zitten en strek beide benen naar voren. 
  • Stap 2: Plaats de SmartClips op de plek waar je benen uitkomen.
  • Stap 3: Ga terug in de houding bij stap 1. Kies de knieën strek oefening en start deze.
  • Stap 4: Strek het been van de kant waar de SmartClip aangaat. Tik deze vervolgens uit en ga terug in de beginpositie. Dit herhaal je tot de oefening af is. 

Oefening 3: Lunges

Lunges zijn goed om bijvoorbeeld hamstrings te trainen, maar ook het evenwicht wordt hierdoor verbeterd. Deze oefening is iets lastiger dan de vorige twee, maar zeker geschikt voor verschillende niveaus.

  • Stap 1: Voor deze oefening heb je 1 SmartClip nodig. Pak een stoel en zet deze met de rugleuning naar je toe. Hier kan je op leunen. 
  • Stap 2: Zet één been voor en één been achter. Voor het achterste been leg je een SmartClip neer. Wanneer je je knie buigt, moet deze ter hoogte van je knie zijn. 
  • Stap 3: Kies de reactie oefening en start deze. Zet de trigger vertraging op 2 seconden. 
  • Stap 4: Wanneer het lampje aangaat, ga je met je knie naar de clip toe. Vervolgens ga je weer terug. Dit herhaal je tot het einde van de oefening. 

Oefening 4: Squat

Een bekende oefening voor de billen en de benen: de squat. Met de squat versterk je je hele onderlichaam. Hierdoor is het belangrijk voor de stabiliteit. De squat is toepasbaar op verschillende niveaus. 

  • Stap 1: Voor deze oefening heb je wederom 1 SmartClip nodig. Pak een stoel en leg daarop de SmartClip.
  • Stap 2: Ga voor de stoel staan.
  • Stap 3: Kies de reactie oefening en start deze. Zet de trigger vertraging op 2 seconden. 
  • Stap 4: Zak langzaam door je knieën met je billen naar achteren. Het is belangrijk dat je je rug recht houdt. Door middel van je billen deactiveer je de SmartClip. Vervolgens ga je weer terug naar de startpositie. Dit herhaal je totdat de oefening is afgelopen.

Oefening 5: Knieheffen

Deze oefening is goed voor het onderlichaam. Een zwaardere en lastigere training dan voorgaande oefeningen. Ook bij deze oefening kan je het niveau aanpassen. Zo hebben wij een stoel gebruikt om balans te houden. Wil je het jezelf moeilijker maken? Haal de stoel weg. 

  • Stap 1: Voor deze oefening heb je 1 SmartClip nodig. Pak eventueel een stoel voor meer balans en zet deze naast je neer met de rugleuning naar je toe. De SmartClip leg je aan de andere kant onder je voet. 
  • Stap 2: Ga staan en hef je knie. 
  • Stap 3: Kies de reactie oefening en start deze. Zet de trigger vertraging op 2 seconden. 
  • Stap 4: Laat je been zakken en swipe de SmartClip uit. Hef vervolgens weer je knie. Herhaal dit totdat de oefening af is. 

Heb je nog geen SmartClips, maar ben je wel heel enthousiast geworden? Koop ze hier.

Deel dit:

Recente blogposts
Categorieën
Meer weten?