Zo houd je je goede voornemens wel vol

nieuw jaar

Goede voornemens, je kent het wel. In januari heb je verschillende plannen om je leven te verbeteren. Halverwege januari is er al weinig over van deze plannen. Een bekend voornemen is meer bewegen. In deze blog bespreken we hoe je ervoor kan zorgen dat je je dit jaar wel aan dit voornemen houdt. 

Waarom houden we ons niet aan goede voornemens?

Bij het voornemen om meer te bewegen, gaat het vooral om de motivatie. De motivatie moet niet zijn om elke dag te sporten. Je moet gezonder willen worden. Nog steeds is het moeilijk om vol te houden. Dat heeft te maken met de wilspier. We zijn heel de dag bezig met keuzes te maken. Wil ik een kopje koffie? Wil ik op de fiets of met de auto naar het werk? Die wilspier kan vermoeid raken. Hierdoor heb je geen zin om aan het eind van de dag nog te gaan sporten. In dit artikel van de Volkskrant lees je meer over goede voornemens.

Stel realistische doelen

Begin met haalbare doelen. Als je niet de tijd hebt om 5 dagen per week te sporten, stel dat dan ook niet als doel. Wanneer je doel eigenlijk niet haalbaar is, zul je zien dat je sneller afhaakt. Je motivatie wordt minder. 

Daarnaast is het belangrijk dat je doelen concreet zijn. Ik wil 3 dagen in de week een stevige wandeling van 5 kilometer doen, in plaats van: ik wil wandelen deze week. 

Vind een activiteit die bij je past

Het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vindt. Om een goed voornemen vol te houden, moet je er ook plezier in hebben. En natuurlijk kan je ergens de ene dag meer zin in hebben dan de andere dag, maar je moet er over het algemeen enthousiast over zijn. Ga hierbij ook na wat je belangrijk vindt in een sport. Moet er bijvoorbeeld een wedstrijdelement bij zitten? Of is een teamsport belangrijk? 

Beloon jezelf

Goede voornemens volhouden is niet makkelijk. Je moet streng voor jezelf zijn en motivatie hebben om door te gaan. Juist door jezelf af en toe te belonen, houd je het langer vol. Het kan iets kleins zijn, bijvoorbeeld ‘s avonds een lekkere snack pakken of een heerlijk warm bad. Of beloon je na een langere tijd met iets groters, bijvoorbeeld een nieuwe fitnessoutfit als je een maand lang je bewegingsdoelen hebt gehaald. 

goede voornemens lijst

Houd je vooruitgang bij

Meten is weten. Een belangrijk gegeven in de bouw, maar ook bij bewegen is het belangrijk. Het visueel zien van je vooruitgang helpt met de motivatie. Je ziet waar je vandaan komt en welke stappen je maakt. Hier gaat wel tijd overheen, verwacht niet meteen dat je in één keer grote stappen maakt.

Een hulpmiddel hiervoor zijn onze SmartClips. SmartClips zijn reactielampjes waarmee je je balans, reactievermogen en coördinatie verbeterd. Ze zijn veelzijdig in te zetten en maken je training leuk. Maar daarnaast maakt het een training ook meetbaar. Na een oefening zie je alle data in de app verschijnen. Sport je samen met een ander? Dan kun je de data met elkaar vergelijken.

Wees flexibel

Het is normaal om af en toe een training over te slaan. Wees daarom flexibel met je schema. Lukt het een dag niet? Plan het dan gelijk voor een volgende keer in. Om ervoor te zorgen dat ook ‘s ochtends je motivatie hoog is, kan je de dag van tevoren alvast je sportkleren klaarleggen. Zo word je er weer aan herinnerd. 

Zoek een sportmaatje

Samen sporten is vaak leuker dan alleen. Zoek een sportmaatje die jou kan motiveren. Het is belangrijk dat je op één lijn ligt qua sport interesses. Wil jij hardlopen en de ander liever fitnessen? Dan gaat het op den duur lastig worden. Maar als je de ideale persoon hebt gevonden, wordt het sporten leuker en ben je sneller gemotiveerd. 

Conclusie

Goede voornemens zijn lastig vol te houden. Door goede doelen te stellen, kom je al ver. Maak een bewegingsdoel concreet en realistisch. Het is normaal om af en toe een training over te slaan, maar zoek een ritme dat bij jou past. Bewegen is dan niet meer een voornemen maar een gewoonte.

Deel dit:

Recente blogposts
Categorieën
Meer weten?