5 kantoor tips voor een actievere levensstijl

kantoor beweging

Op kantoor lijken lange periodes van inactiviteit de norm te zijn. Van 9 tot 5 wordt er vooral gezeten. De enige activiteit is de wandeling naar het koffieautomaat. Gelukkig zijn er tal van manieren om toch aan je beweging te komen. Hier zijn 5 tips voor een actievere levensstijl op kantoor.

Tip 1: Stoel yoga

Voor stoel yoga blijf je op je stoel zitten. Oefen in volle aandacht en let op je ademhaling. Je voelt je meer ontspannen en gefocust. Er zijn verschillende oefeningen die je uit kan voeren. Ga bijvoorbeeld rechtop zitten met de armen langs je lichaam. Adem in, beweeg beide armen voorwaarts omhoog. Op de uitademing beweeg je ze weer naar beneden. Herhaal dit een aantal keren. 

Een andere interessante oefening is de omkijkoefening. Plaats je handen kruislings op je schouders. Adem in, verleng je rug en nek en kijk zover mogelijk over je linkerschouder. Je hoofd, schouders en rug draaien hierbij mee. Adem uit en draai rustig terug naar voren. Herhaal dit een aantal keren. Deze oefeningen en meer kun je vinden op de site van Stoelyoga Nederland

Tip 2: Zit-sta bureau

Heel de dag zitten is niet goed. Heel de dag staan is soms ook niet prettig. Een zit-sta bureau kan hierbij helpen. Het is belangrijk dat je maximaal 1 uur achter elkaar staat en in totaal maximaal 4 uur op een dag. Wissel dit daarom af. 

Een zit-sta bureau is goed voor je houding. Het kan leiden tot minder rugklachten. Zorg wel voor een goede hoogte van het bureau. Je ellebogen moeten een hoek van 90 graden vormen bij het typen en je scherm moet op ooghoogte zitten. Hierdoor heb je een ergonomische houding. 

zit sta bureau

Tip 3: Neem elk uur een minipauze

Zet een timer voor een uur. Ga hard aan het werk. Na een uur verleg je je focus voor een paar minuten. Loop naar het toilet, kijk even naar buiten of doe makkelijke fitness oefeningen zoals jumping jacks of squats. 

Naast dat het goed is om te bewegen, is het voor je hersenen belangrijk om af en toe de focus te verleggen. Je zult zien dat je werk er ook op vooruit gaat.

Tip 4: Wandelpauzes

Ga geregeld even wandelen. Wandelen is erg goed voor je gezondheid. Je loopt namelijk minder risico op hartaandoeningen. Ook botten en spieren worden sterker als je genoeg wandelt op een dag. Daarnaast vermindert het de kans op diabetes en is het goed tegen bloed- en vaatziekten. Wil je meer hierover lezen, bekijk dan onze blog de 5 voordelen van wandelen voor je gezondheid.

Wandelen geeft ook ontspanning op een dag. Net zoals bij tip 3 is het een onderbreking die ervoor kan zorgen dat je weer fris aan het werk gaat. Motiveer je collega’s om mee te gaan. 

kantoor squat

Tip 5: Bureaublad Workouts

Misschien een beetje ongemakkelijk, maar je bureau is ideaal voor oefeningen zoals tricep dips of push-ups. Motiveer je collega’s om hetzelfde te doen, dan ben je in ieder geval niet alleen. 

Voor een tricep dip steun je met je handen op de zitting van je stoel. Houd je benen gestrekt voor je. Laat jezelf zakken en druk jezelf vervolgens weer omhoog. Let er wel op dat je ellebogen goed naar achteren wijzen. Doe dit ongeveer 10 keer. 

Met stoelsquats train je je bovenbenen en billen. Ga op het puntje van je stoel zitten, houd je armen voor je lichaam en zet je voeten recht onder je knieën. Ga langzaam staan en doe of je weer gaat zitten. Je gaat niet echt zitten, maar raakt de stoel heel lichtjes aan. Let op dat je je rug recht houdt en je buikspieren aanspant. Voor meer bureaublad oefeningen, lees deze blog.  

Conclusie: Bewegen op kantoor

Er zijn veel manieren om met een kantoorbaan toch aan voldoende beweging te komen. Nederlanders bewegen veel te weinig. In 2022 voldeed maar 44 procent aan de beweegrichtlijnen. Bedenk wat er voor mogelijkheden voor jou zijn om toch aan beweging te komen. Met deze tips kom je in ieder geval ver.  

Deel dit:

Recente blogposts
Categorieën
Meer weten?