Mentale gezondheid door beweging

Mentale gezondheid

Mentale gezondheid blijft een groot probleem. Vooral jongeren voelen zich zenuwachtig, bang of ongelukkig. Belangrijke oorzaken hiervoor zijn de corona crisis, de oorlog in Oekraïne en de klimaatcrisis. Het is belangrijk dat er voldoende aandacht voor is. Bewegen kan een belangrijke rol spelen. In deze blog bespreken we de invloed van bewegen op je mentale gezondheid. 

Waarom is bewegen goed voor de mentale gezondheid?

Bewegen is gezond voor je brein. Maar liefst 75% van je hersenen zijn actief wanneer je beweegt. Dit komt doordat er veel dingen tegelijkertijd gebeuren. Zo ben je bezig met de beweging zelf, maar je kijkt ook naar de omgeving en je houding. Je brein is hierdoor druk bezig. Dit zorgt ervoor dat er bepaalde stofjes vrijkomen. En juist die stofjes zorgen voor nieuwe hersencellen, nieuwe verbindingen tussen de hersencellen en nieuwe bloedvaten. En wanneer je hersenen goed werken, heeft dit ook effect op je gemoedstoestand. 

Stress verminderen

Wanneer je stress ervaart, geeft het lichaam stresshormonen af. Bewegen zorgt ervoor dat deze hormonen geleidelijk worden afgevoerd. Dit zorgt ervoor dat je herstelt van de stressvolle situatie en dat je in de toekomst hier beter mee om kan gaan. 

Dit betekent ook dat wanneer je niet beweegt na een stressvolle situatie, het voor een disbalans kan zorgen. Matig intensief bewegen is al genoeg om de stresshormonen af te voeren. Denk bijvoorbeeld aan een stevige wandeling. Wandelen is daarnaast ook goed voor je lichamelijke gezondheid

Wandelen voor mentale gezondheid

Positief effect op cognitie

Bewegen heeft ook een positief effect op cognitie. Bij cognitief functioneren gaat het om de mentale processen die dagelijks nodig zijn. Denk hierbij aan het oplossen van problemen, het leren van nieuwe dingen en het nemen van beslissingen. 

Tijdens het bewegen stroomt er meer bloed door de hersenen. Dit stimuleert de ontwikkeling en werking. Dat draagt vervolgens bij aan de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Bij ouderen voorkomt en vermindert het juist de cognitieve achteruitgang. 

Zelfvertrouwen verhogen

Een heel belangrijk element voor je mentale gezondheid: het zelfvertrouwen. Tijdens het bewegen leer je nieuwe vaardigheden. Je krijgt meer het gevoel van controle. Dit heeft effect op de eigenwaarde. De eigenwaarde heeft op zijn beurt weer een positief effect op de mentale gemoedstoestand. 

Reguleren van emoties

Mensen die regelmatig bewegen ervaren minder angstige en depressieve gevoelens. Dit geldt echter niet voor iedereen. Wanneer je minder gemotiveerd bent om te bewegen of bewegen niet leuk vindt, ervaar je deze effecten minder snel. Ook bij trainingen met een hoge intensiteit komt dit minder voor. 

Bewegen kan daarnaast positieve emoties opleveren. Je kan je goed voelen door te gaan sporten en plezier ervaren. Dit is ook de belangrijkste motivatie voor mensen om te gaan sporten. Door te sporten ontwikkel je meer endorfine in het lichaam. Endorfine zorgt voor een geluksgevoel. 

samen sporten

Sociaal verband

Sporten wordt vaak samen gedaan. Denk hierbij aan teamsporten of samen gaan trainen. Hiermee heeft sport een belangrijke sociale betekenis. Samen streef je naar een doel. Dit kan ervoor zorgen dat je je minder eenzaam en geïsoleerd voelt. Je kan jezelf omringen met positieve en ondersteunende mensen. Het geeft hiermee een gevoel van verbondenheid. Maar dit is niet vanzelfsprekend. De sport- en beweegactiviteiten moeten op een gestructureerde, respectvolle en voor alle deelnemers veilige wijze worden georganiseerd. 

Conclusie

Bewegen kan een belangrijke rol spelen voor de mentale gezondheid. Je hersenen ontwikkelen zich, stress wordt verminderd, cognitie verbetert, je zelfvertrouwen verhoogt, emoties gereguleerd en je hebt een gevoel van saamhorigheid. Een kanttekening hierbij is dat er motivatie moet zijn om te gaan bewegen. Begin daarom makkelijk. Een stevige wandeling kan al genoeg zijn. Neem daarnaast contact op met een professional, wanneer het even niet gaat.

Bronnen:

Deel dit:

Recente blogposts
Categorieën
Meer weten?