Sport en voeding: 5 Feiten of fabels

sport en voeding

In de wereld van sport en voeding zijn er talloze overtuigingen over wat wel en niet werkt. Van magische voedingsmiddelen tot bepaalde eetgewoonten, er zijn veel mythes die de ronde doen. In deze blog nemen we enkele van deze mythes onder de loep.

Stelling 1: Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor sporters

Feit. Koolhydraten zijn de primaire brandstof voor het lichaam tijdens intensieve trainingen. Hoe actiever je bent, hoe meer koolhydraten je nodig hebt. Koolhydraten leveren snel energie. Je lichaam kan in beperkte mate koolhydraten opslaan. De capaciteit is beperkt. In je lever en spieren worden koolhydraten als glycogeen opgeslagen. Bij de meeste getrainde mensen is dit voldoende voor een inspanning van 1,5 uur. Ook hersenen hebben koolhydraten nodig. Zij kunnen namelijk geen vetten gebruiken als brandstof. 

Er heerst ook een fabel rond koolhydraten. Veel mensen noemen het dikmakers. Dit klopt niet. Een overschot aan energie zorgt ervoor dat je op termijn in gewicht toeneemt, maar dit geldt niet specifiek voor koolhydraten. Kies wel voor de ongezoete, ongeraffineerde en volkoren koolhydraten. In dit artikel van het voedingscentrum lees je meer over koolhydraten.

Stelling 2: Vetten vermijden is de sleutel tot succes voor sport en voeding

Fabel. Niet alle vetten zijn slecht. Gezonde vetten, zoals die gevonden in noten, avocado’s en olijfolie, zijn essentieel voor een gebalanceerd dieet. Dit zijn onverzadigde vetten. Vet op zichzelf zorgt niet voor overgewicht, maar veel vet in de voeding leidt wel gemakkelijk tot een voeding die meer energie levert dan wordt gebruikt. En daarmee neemt de kans op overgewicht wel toe. 

Onverzadigde vetten leveren energie. Daarnaast zijn het de bouwstenen voor je cellen en beschermen ze deze tegen indringers. Vet levert daarnaast vitamines. In olie zit vitamine E. Boter, halvarine en margarine bevatten vitamine A en D. 

Het is hierbij vooral belangrijk dat je verzadigd vet vervangt door onverzadigd vet. Verzadigd vet is slecht, onverzadigd vet brengt je juist heel veel. 

noten voor sport en voeding

Stelling 3: Proteïne is belangrijk voor spierherstel en -opbouw

Proteïne is van vitaal belang voor spierherstel na trainingen en voor spieropbouw. Het consumeren van proteïnerijke voeding na een training kan helpen om spierschade te herstellen en spiergroei te stimuleren. 

Het is echter niet aan te raden om meer proteïne te nuttigen dan de lichaamsbehoefte. De hoeveelheid is afhankelijk van de doelen van de sporter. Dit kan variëren van 1.2 tot 2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. 

Proteïne hoeft niet direct ingenomen te worden na een training. Zolang je voldoende proteïne binnen krijgt gedurende de dag, zal dit bijdragen aan spierherstel en -groei. Dit hoeft niet binnen een paar minuten na de training te zijn. 

Stelling 4: Sportdranken zijn de beste manier om gehydrateerd te blijven

Fabel. Sportdranken zijn ontworpen om elektrolyten aan te vullen, maar voor veel mensen die aan matige tot lichte lichaamsbeweging doen, biedt water voldoende hydratatie. Het kan zelfs leiden tot extra calorieën die je niet nodig hebt. 

Hydratatie is wel cruciaal voor atleten. Zelfs een lichte dehydratatie kan de prestaties verminderen en het herstel vertragen. Het is belangrijk om voor, tijdens en na de training voldoende water te drinken om het vochtverlies te compenseren.

hydratatie

Stelling 5: Als je meer traint, moet je ook meer eten

Fabel. Het is vooral belangrijk dat je leert naar je lichaam te luisteren. Door te sporten verbruik je meer energie. Dit betekent niet automatisch dat je ook veel meer moet eten. Het is cruciaal om te luisteren naar je lichaam en te eten afhankelijk van je honger en energiebehoeften. Soms kan het lichaam zichzelf ook aanpassen en meer efficiëntie bereiken met de beschikbare calorieën. 

Je moet daarentegen geen maaltijden overslaan. Dit kan leiden tot een gebrek aan energie en voedingsstoffen, die essentieel zijn voor herstel na het sporten. 

Wil je meer lezen over bewegen en gezondheid? Lees één van onze andere blogs, bijvoorbeeld over slapen en bewegen.

Deel dit:

Recente blogposts
Categorieën
Meer weten?